Violenta este intodeauna arma celor slabi

Publié le par Mada Rotariu

   Sub aceasta denumire s-a desfasurat  la Scoala Numarul 3 din Slobozia, proiectul de educare psihologica, consiliere si orientare scolara. Initiatoarea proiectului este doamna profesor psiholog Georgeta Raduta. In sprijinul doamnei Raduta au venit atat politistii de proximitate, reprezentati prin domnul subinspector Cazacu Constantin, cat si elevii din clasele a VII-a si a VIII-a.
   Scopul unei asfel de activitati il reprezinta constientizarea efectelor actelor violente individuale sau de grup din punct de vedere al sanctiunilor aplicate minorilor. Obiectivele propuse in acest proiect sunt cunoasterea cadrului legal privind sanctiunile aplicate asupra minorului care a savarsit acte de violenta fizica sau verbala, ameliorarea comportamentelor violente din mediul scolar si spatiul social prin utilizarea autocontrolului, infranarea pornirilor violente, gestionarea eficienta a furiei. Cunoscut deja elevilor din discursuri pe diverse teme educative, subinspectorul Cazacu Constantin le da exemple dintre cele mai des intalnite pe culoarele scolii, dar si in afara ei.    Le explica cum ar trebui si de ce ar trebui evitate situatiile conflictuale ivite zi de zi in randul lor.
In urma nenumaratelor cazuri de violenta care au dus de cateva ori la savarsirea de crime in care au fost implicati minori, iata ca cineva se gandeste sa traga un semnal de alarma. Prin prelegera tinuta pe tema violentei in mediul scolar doamna psiholog Georgeta Raduta incearca sa fie cea care face un prim pas in medierea conflictelor copilaresti, dar care pot avea un deznodamant greu de inteles si de catre oamenii maturi. Va prezentam in continuare cateva din cauzele violentei, dar si al solutiilor gasite in cadrul discutiei cu organele abilitate in medierea conflictelor.
   Pe parcursul desfasurarii actiunii elevii au interactionat cu domnii politisti si au dat exemple dar si solutii la situatiile virtuale in care erau pusi. Iata care a fost prezentarea facuta in fata elevilor si a invitatilor de catre doamna Psiholog Raduta si de domnul subinspector Cazacu.
Violenta in scoli este un fenomen intalnit in scolile din Romania. Violenta verbala da nastere violentei fizice, motiv pentru care sistemul educational ar trebui sa intervina prin masuri de solutionare a conflictelor scolare, prin introducerea unor cursuri care sa ofere sprijin atat parintilor cat si elevilor-problema. Una dintre aceste solutii este prezenta unui psiholog care sa consilieze elevii si sa colaboreze cu cadrele didactice in vederea reducerii riscului de violenta. Pentru a intelege actele de violenta in scoli este mai mult decat important sa cunoastem motivele care duc la declansarea acestora. De multe ori copilaresti pentru un adult, motivele violentei fizice sau verbale in mintea unor adolescenti sunt grave, ceea ce ii face sa reactioneze in functie de felul in care concep o anumita situatie sau in functie de nivelul de educatie primit. In urma unor studii realizate de specialistii in domeniu si in urma declaratiilor elevilor din diferite scoli, elevii-problema sunt aceia care au dificultati in comunicarea cu parintii sau aceia care provin din familiile in care predomina climatul conflictual. Anturajul este, de asemenea, unul dintre motivele conflictelor scolare. Marea majoritate a elevilor se afliliaza unor "gasti" si copiaza comportamentul si felul de a actiona al "partenerilor". Chiar daca exista anumite actiuni pe care nu le considera adecvate, elevii actioneaza in functie de comportamentul intregului grup de teama de a nu fi dati la o parte. Dorinta de a iesi in evidenta, teribilismul varstei, nevoia de a se face cunoscuti sunt alti factori de violenta in randul elevilor. Toate aceste acte agresive influenteaza negativ sistemul educational, dar si siguranta celor care invata in scolile in care incidentele violente "fac parte" din programa scolara. Violenta fizica este o problema de actualitate atat in randul cadrelor didactice cat si in randul elevilor care invata in scolile romanesti. Pentru solutionarea problemelor conflictuale exista numeroase metode, mai mult sau mai putin folositoare in functie de gravitatea situatiei: medierea conflictelor scolare este un procedeu care consta in solutionarea disputelor prin interventia unei persoane neimplicata in conflict. In cadrul scoliilor, acesta procedura trebuie urmata de un psiholog sau de un consilier pedagogic
  • Echilibrarea intereselor poate diminua riscul aparitiei conflictelor scolare prin acordarea aceluiasi statut ambelor persoane participante la conflict. In acest sens, solutionarea problemei este mult mai simpla, iar conflictul poate fi "stins" mai usor corectarea climatului conflictual in familie reduce numarul elevilor-problema, principalii "suspecti" in declansarea actelor violente realizarea unui echilibru al statutului elevilor in scoala; prin aceasta procedura fiecare elev invata ca este egal in drepturi indiferent de situatia financiara sau de statutul social al parintilor.
Sfaturi privind evitarea violentei: Violenta in scoli nu trebuie incurajata! Cadrele didactice si parintii sunt cei care au rol decisiv, atat in rezolvarea conflictelor scolare, cat si in eliminarea riscurilor ce pot declansa aparitia acestora.
Scoala are un rol important in procesul de socializare al elevilor, de aceea, profesorii, ca agenti educationali, sunt direct responsabili de comportamentul elevilor. Violenta in scoli a devenit in ultima perioada o problema majora, iar parerea unanima a profesorilor este ca aceasta e un fenomen care risca sa ia amploare in campul educatiei formale. Cu toate acestea numarul incidentelor violente in scoala nu a crescut in mod semnificativ. In ceea ce priveste nivelul de securitate, majoritatea profesorilor considera ca in institutiile de invatamant se pot simti in siguranta. Prin urmare, majoritatea considera ca nu pot deveni victime ale comportamentelor violente ale elevilor. In incheiere va amintim ca violenta este intodeauna arma celor slabi. Violentei sa-i raspundem cu un suras.

Publié dans Pentru tineri

Commenter cet article